PENGENALAN

Lanjutan dari penstrukturan semula Jabatan Pendaftar pada 1 Jun 2015, Bahagian Pentadbiran dan Sekretariat LPU (BPSL) telah ditambah baik dengan penggabungan beberapa fungsi dari Unit Pengurusan Kualiti (UPQ).

BPSL terdiri dari enam belas (16) orang staf seperti berikut:

JAWATAN

GRED

BILANGAN STAF

Timbalan Pendaftar Kanan

N13

1

Timbalan Pendaftar

N12

1

Penolong Pendaftar

N9

1

Pegawai Eksekutif

N5

1

Kerani Kanan

N2

3

Kerani

N1

2

Pembantu Setiausaha Pejabat

N1

1

Pelukis Grafik Kanan

B2

1

Pembantu Khidmat Am

H1

5

Bahagian Pentadbiran dan Sekretariat LPU (BPSL) melaksanakan fungsi-fungsi seperti berikut:

Unit Sekretariat LPU dan Pentadbiran

Keurusetian Lembaga Pengarah Universiti:

  1. Pengurusan pelantikan LPU
  2. Pengemaskinian sistem maklumat LPU
  3. Pengurusan mesyuarat LPU
    • Sebelum mesyuarat
    • Semasa mesyuarat
    • Selepas mesyuarat
  4. Pengurusan latihan LPU
  5. Pengurusan hal ehwal LPU
    • Bayaran elaun
    • Hal ehwal kebajikan
    • Urusan rasmi berkaitan universiti yang melibatkan LPU dalam dan luar negara
    • Istiadat konvokesyen

Penyelarasan dasar:

  1. Mengkaji, menyemak dan menyelaras hal-hal berkaitan governan universiti
  2. Menguruskan audit tadbir urus/ perjawatan (kerjasama dengan Bahagian Pembangunan Organisasi)*
  3. Menguruskan repositori dasar
  4. Menguruskan penubuhan jawatankuasa baharu
  5. Daftar jawatankuasa di UiTM

Keurusetian Pro Canselor:

  1. Pengurusan pelantikan Pro Canselor
  2. Pengemaskinian sistem maklumat Pro Canselor
  3. Pengurusan hal ehwal Pro Canselor:
    • Bayaran elaun
    • Hal ehwal kebajikan
    • Urusan rasmi berkaitan universiti yang melibatkan LPU dalam dan luar negara
    • Istiadat konvokesyen

Pentadbiran:

  1. Pengurusan kemudahan urusan mel universiti
  2. Pengurusan belanjawan Pejabat Pendaftar
  3. Pengurusan agihan dan kawalan perbelanjaan
  4. Pengurusan penyelenggaraan dan perolehan Pejabat Pendaftar

Keurusetiaan mesyuarat:

  1. Perancangan mesyuarat tahunan peringkat strategik (jawatankuasa di bawah LPU)
  2. Mesyuarat Ketua Bahagian Jabatan Pendaftar
  3. Mesyuarat Pendaftar bersama KTPK/KTP/TP/PPK dan PP Seluruh Sistem
  4. Mesyuarat Pendaftar bersama KTPK/KTP/TP

Pengurusan Jubah/Pakaian Berkaitan Istiadat Konvokesyen:

  1. Ukuran, Tempahan dan bayaran bagi jubah/sampin/songkok/baju istiadat
  2. Jemputan dan semakan kehadiran Pro Canselor dan LPU
  3. Urusan kenderaan dan logistik
  4. Urusan kehadiran istiadat ke kampus
  5. Penyelenggaraan jubah istiadat/senat dan jubah akademik
Unit Governan UiTM dan Kualiti

Pengurusan Kualiti Jabatan Pendaftar:

  1. Perancangan, pelaksanaan dan pemantauan perancangan strategik Pejabat Pendaftar
  2. Perancangan dan pelaksanaan aktiviti kualiti
  3. Keurusetiaan Jawatankuasa Pemandu Kualiti
  4. Penyelenggaraan Sistem Pengurusan Kualiti (SPQ)
  5. Penyertaan aktiviti kualiti dalam dan luar universiti

Penyelarasan dasar:

  1. Melaksanakan maklumbalas pelaksanaan tadbir urus 1UiTM:Multisistem *
  2. Meyediakan laporan ITU

Pengurusan Pembangunan Sumber Manusia Jabatan Pendaftar:

  1. Menyelaras keperluan latihan
  2. Melaksanakan latihan dan Memantau keberkesan latihan
  3. Pelaporan dan analisan latihan.
  4. Penganjuran seminar/persidangan berkaitan, sumber manusia dan kualitiBagi staf Pejabat Pendaftar
  5. Kursus/pendedahan/latihan berkaitan tadbir urus, sumber manusia dan kualiti

Keurusetiaan mesyuarat:

  1. Mesyuarat Kualiti (MKSP/Penyampaian prestasi jabatan/audit dalam)
  2. Mesyuarat Bersama Jabatan
  3. Mesyuarat Pendaftar bersama KTPK/KTP/TP/PPK dan PP Seluruh Sistem

Menyelaras maklumat Jabatan Pendaftar:

  1. Menyelaras laporan pencapaian Bahagian/Jabatan Pendaftar
  2. Menyelaras laporan AKNC

HUBUNGI KAMI

Jabatan Pendaftar
Aras 3, Canseleri Tuanku Syed Sirajuddin,
Universiti Teknologi MARA,
40450 Shah Alam, Selangor

bgsu@uitm.edu.my

Tel: +603- 03-5544 2266

Pendaftar@Social Media